ROM

Nu har jag äntligen tagit till mig orken och berätta om min resa till Rom. Startade med en flygresa från Landvetter. När vi kom fram till Italien tog vi en taxi till Rom och hotellet. Vi började våran resa med att yra runt för att hitta och vi började med att gå in på Colosseum. Väldigt intressant byggnad och väldigt maffig och stor men dock men den hemsk historia bakom. Sen åt vi sjukt god pizza och gick vidare till något som hette med forum (jag suger på namn) med typ arkeologiska utgrävningar. Hela rom är i stort sett uppgrävt känns det som. 

På fredagen fortsatte vi med letaandet och vi var då och kollade på Fontana di Trevi och spanska trappa och även en gata med massor av kända märken. Det kändes lite konstigt att gå där det var helt annat än man var van vid allt var så märkfärdigt och det var vakter över allt. I en affär fick kunderna bara gå in en i taget och i andra var man tvungen att ha ett speciellt kort för att komma in. Men det var häftigt att se alla häftiga skyllt fönster.

Lördagen tillbringade vi hela dagen i Vatikanstaten. Vi var i sixtinska kapellet och petruskyrkan. Ganska intressant och maffigt faktiskt. I peterskyrkan så var det påvar som var begravda väldigt synligt och man kunde se dem hur de såg ut när de var döda (lite äckligt för min smak). Men kyrkan var riktigt finns och enormt stor! Skickade även ett kort till min familj för att det var coolt tyckte jag att få ett kort med en stämpel från en egen stad i en annan.

Söndagen så gick vi runt och var bland annat på ett ställe som man byggt för att hedra de som dött i första världskriget och sen var det en hemligsoldat som var begravd där och sedan var vi förbi Fontana di Trevi och lite andra ställen. Vi var på många andra ställen också men kommer inte ihåg vad de heter något heter något på P det var en byggnad med hål i taket och det var väldigt speciellt. Det finns så sjukt mycket att se och vi såg ungefär bara en bråkdel av allt det krävs ännu längre tid om man ska se allt. Vi var inte på så många museer så det har jag kvar att se sen är det massor byggnader som man kan titta på. Detta var en väldigt rolig dröm resa som jag nu har fått uppfyllda och jag ångrar inte en sekund. Om man gillar att titta på gamla saker och se kända saker och gå mycket och pizza och pasta så ska man absolut åka till Rom. Pizzorna och pastan är grymt god inte alls som hemma. 

Mina favvo ställen som vi besökte var nog Fontana di Trevi och Colosseum och peterskyrkan. 

Här efter den långa texten kommer nu några av många bilder från Rom:

 
Jag inne i coloseum
 
Fontana di trevi
Peterskyrkan i Vatikanstaten (Påvens hem haha'!)
Jag på gatan med de kända märkena, utanför Prada
 
Här är några kanske snart kommer mera, den som klickar in här får se!
 
kramar
evve♥
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0