1137 ord om tjejers krav på sina kroppar

 

Jag har snart gjort klart mitt första år på hälsocoachprogrammet som nog många av er säkert vet. Och under året har jag fått läsa om så mycket intressanta saker och haft många intressanta diskussioner.  Ett ämne som kommer in i alla samtal man haft med lärare och klasskompisar under seminarium och grupparbeten är tjejers krav på sina egna kroppar. Det finns nu en risk att det kommer bli väldigt långt men jag tycker detta ämne är väldigt intressant och vill skriva av mig om detta.

 

Jag tror inte det finns en enda tjej eller kvinna i världen som skulle kunna säga att hon är nöjd med allt på sin kropp. Vi tjejer har någon konstig sak för oss och kan aldrig låta något vara perfekt och speciellt inte våra kroppar. Det är helt sjukt och vansinnigt tycker jag. Jag själv kan erkänna att jag inte är helt nöjd med min kropp men ju mer tiden går börjar jag inse att detta är jag och jag ska vara stolt för den jag är. Vem vill liksom vara smal som en pinne så att skelettet typ syns? Tjejer/kvinnor ska ha former det hör till tycker jag och säkert många fler. Idag skulle jag nog kunna säga att jag är stolt över hur jag ser ut trotts att man kanske har en bristning här och där och höfter som står ut och kanske förstör så att man inte kan bära vilken byxmodell som helst. Men tänk om alla kläder skulle passa en själv då skulle ju själva nöjet med shopping förvinna, därför att då blir det inget letande längre efter det perfekta vilket jag tycker är själva grejen med shopping.

 

Jag vet inte hur många bloggar eller instagram profiler man klickat in på där tjejer står halvt avklädda och tar kort på sina ben och magar för att visa hur ”vältränade” de är och smala. Och EN MILJARD bilder på massor frukt och grönt.  1. Vad är grejen med detta liksom? 2. Måste man vara smal för att kalla sig vältränad? 3. Och är man nyttig bara för att man äter massor frukt och grönsaker och lägger upp en bild på det?

Svar på fråga 1 ingen aning antar att man vill ha uppmärksamhet för något som inte är ens riktiga ja! Och att man söker bekräftelse genom gillningar och kommentarer från snygga killar eller vänner.  Fråga 2 skulle jag svara på NEJ! Det finns hur många vetenskapliga artiklar eller böcker som helst som du kan läsa och alla kommer säga det samma. Vist finns det mått på vad som är fetma och övervikt men du kan fortfarande ha kvinnliga former och vara super vältränad för det. Vi alla är ju olika och ser olika ut oavsett om vi är vältränade eller inte. Fråga 3 skulle jag säga NEJ där med och istället fråga dessa tjejer om de tror att det räcker med att leva på det och varför de äter just det. För vi måste ju även äta bröd, potatis, pasta, kött, fisk och ägg. Vist att frukt och grönsaker är nyttigt men bara i en viss mängd vi behöver ju allt det andra också för att få all energi vi behöver och för att kroppen ska kunna fungera. Men jag tror många av dessa tjejer som ändrar om sin kost egentligen inte vet vad de gör och går efter vad de hört är bra.

 

Jag som blivande hälsocoach tycker detta är väldigt intressant och jag har många gånger tänkt på vad jag tror detta beror på. Och varje gång kommer jag fram till att det är för att vi tjejer är så osäkra i oss själva. Och jag nu drar jag alla över en och samma kam vilket kanske inte är jätte bra men nu gör jag det ändå. Vi är så rädda för att folk ska prata skit om oss och stöta ut oss och att inte duga. Vi vill hela tiden prestera på topp och det kan vara inom allt möjligt som ex. skola, träning, karriär, utseende och mycket mer. Vi är så beroende av bekräftelse och uppmärksamhet och får vi inte tillräckligt av det gör vi allt för att få det och då ex. via instagram bilder på hur mycket man tränar eller hur man äter. Det är ganska hemskt egentligen hur människor över lag är beroende av bekräftelse och uppmärksamhet. Vist är vi beroende av det på olika sätt all ihop men vi alla behöver det på ett eller annat sätt. Jag tror att vi alla behöver hjälpas åt med att bygga upp varandras självförtroende men framför allt kämpa med våra egna. För det är bara vi själva som kan ändra oss själva men vi kan hjälpa varandra genom att ge stöd för att hitta ex. motivationen och stötta på vägen till målet. Det är även viktigt att vi som är äldre är bra förebilder för yngre och börjar redan när man är så lite som möjligt. För uppbyggnaden av självförtroende är inget man gör över en dag utan det är en lång process och det krävs en hel del av en själv och runt om. Det finns så enkla saker man kan börja med redan idag som kan göra en så stor skillnad ex. säga något positiv eller be beröm för något någon annan gör eller varför inte bara ge ett leende till någon vem som helst. Vi alla måste inse att vi duger som vi är och ingen är mer perfekt än någon annan utan vi alla är lika underbar och perfekta oavsett hur dumt det kanske låter för många. Alla är fina på sitt sätt oavsett om man är tjock, smal, kort, lång, små bröst, stora bröst, har funktionshinder, saknar ett bröst eller två eller har ett stort ärr. Varför ska man hålla på och klaga på sig själv när man fått chansen att leva ett liv och får upptäcka så mycket saker och testa så mycket nya saker? Utseendet är inte viktigaste utan det viktigaste är att du är du och att du gör det du tycker om och vill med livet!

 

VÅGA VARA DIG SJÄLV och ” TA INGEN SKIT ” (grynet)!

 

Varför klaga när man kan leva?

 

Ingen är perfekt alla unika.

 

Inspirationen för detta enorma inlägg kommer från ett klipp jag hittade där det är en kvinna som var väldigt osäker i sig själv och vill göra en förändring i detta. Hon började fundera på hur hon skulle kunna få sin dotter att bli självsäker i sig själv medans hon själv hade problem med detta och det var där hon startade igång sitt arbete. Och idag är hon i stort sett nöjd med just den hon är och jobbar med att andra också ska blir det.  Och jag tyckte klippet var så fint och inspirerande att jag ville skriva av mig. Klippet kan man se här under.

 

 

 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Superbra skrivet!! Håller med till 10000!!!

2014-05-21 @ 13:36:40
URL: http://johaannnaehn.blogg.se




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0