Sanghai and Bejing

Ojoj vad jag känner mig handikappat där borta i landet "vi gör inte som något annat land" landet Kina! Jag har inte varit inne på varken facebook eller instagram eller min mail de senaste 10 dagarna. Det finns wifi men åtkomsten av de nämna sidorna är blockerade eftersom att landrt Kina inte vill använda saker USA skapat som typ facebook och sedan ska allt vara på deras vis. Det roliga är då att det finns kinesiska kopior på allt verkligen allt! Det enda här som inte går att hitta i fejk hmm... haha det finns stora fina shoppinggator med alla märken du kan tänka dig och det finns shoppinggator där du kan hitta varenda märke fast fejkat och du kan hitta radiokanaler som är exakt som typ rix fm och nrj men på och appar som är wannabe facebook med mera. Det här är bara några exempel av många. 

Det jag som svensk mest av allt har stört mig på i Kina är:
• på restaurangerna finns det endast pinnar att äta med. Innan jag kom hit hade jag gett upp kampen om att lära men mig men nu var det svälta eller lära sig och idag är jag grym på det! Ger man sig f*n på att klara något går det.
• Kineserna spottar överallt och då menar jag överallt!
• Kineserna ska låta så högt som möjligt när de exempelvis gäspar, äter, suckar.
• De är fruktansvärt odskreta! Och många sägar att jag är ganska odeskret men i jämförelse med den är jag verkligen inte det. Jag vet inte hur många kineser som har ställt sig på mig och studerat min hårfärg och nästan velat ta i det. Eller hur många som tagit kort på mig det ska vi inte ens snacka om hur många!
• Alla säkerhetakontroller och passkontroller! På en dag gick jag igenom 6 stycken säkerhetskontroller. Då menar jag när man får lägga väskan på ett band och sedan gå igenom och sedan bli scanad ytterligare en gång av en vakt/polis. Sedan resan till Kina visade jag passet 6 gånger på en dag! Och det samma lär jag få göra påvägen hem.
• Alla kameror och vakter/poliser/militärer som står överallt! Du är övervakat var du än är känns det som och jag vet faktiskt inte hur noga det egentligen är eller om det mest är för syns skull vilket jag tror att det mycket är.
• Luften! Luften i kina är ganska förorenad och det känner man. Det är tyngre att andas och man får lätt rethosta. 
• Många av barnen här bär byxor som har en springa mellan benen så att de lätt bara kan sätta sig ner och själv kissa och bajsa. Det äckliga är att barnen kissar och bajsar vart som helst och oftast mitt i vägen eller på gågatan. Vist är det väl smidigt och miljövänligt men hur hygieniskt och mysigt är det liksom? Ne fy jag fördrar blöja!
• Kinesernas räddsla.för sjukdomar. Det första de sa på planet när vi landade var att kände man sig förkyld eller febrig skulle man kontakta personalen och sättas i karantän tills man var frisk. Sedan det andra efter avstigningen var att gå igenom en apparat som kände av hur varm man var och lyste den rött så skulle man bli förs till karrantänen. Sedan som Kina är kända för är att de går runt med munskydd. Man kan ju tro att många gör det för den dåliga luftens skull och vissa gör det genom munnskydd med ventil men de övriga gör det för att inte smitta andra om de är ex. Förkylda och andra har det för att inte bli smittade. Man ändå så nyser det och hostar och fräser ut snoret rakt på gatan över allt. Och låter barnen kissa på gatan med mera. Jag förstår inte riktigt deras syn på hygien kanske är det för att jag är svensk och vi har en helt annan syn? Troligtvis ja men jag tycker Sveriges låter klokare. 
Detta är de jag kommer på just nu.


Häftigaste med Kina:
• Kinesiska muren! Sjukt häftigt och historien kring muren var väldigt intressant och att jag tycker det är väldigt ovanligt för jag hatar historia och brukar stänga av öronen då oftast men inte vid kinesiska muren! 
• Åka upp i världens idag 3:e höjsta byggnad som ser ut som en kapsylöppnare. Detta är i Sanghai. Längst upp där besökare kunde åka nämligen våning hundra bestod av glasgolv och glasväggar. Har nog aldrig i hela mitt liv känt mig så höjdrädd samtidigt som det var sjukt häftigt.
• Se en skyskrapa som just nu tävlar med dubai att bli världens högsta skyskrapa. Man får tyvärr inte gå in i den än då den inte är färdigställd än.
• Se Sanghais kändaste byggnad som är ett storn med tre bollar på och används som tvtorn. 
• Himmelska fridenstorg by nigth. Det var häftigt men ändå lite hemskt med delar av historien bakom den. 
• Delar av den förbjudna staden. Ska se mer imorgon av den. Men jag hade ganska fel om storleksuppfattningen känner jag för den är myclet större än vad man tror.
• Shanghais kändaste trädgår. Minns just nu i denna stund inte vad den hette exakt. Men det var jättehäftigt att få se hur enkelt människorna i Kina levde förr i tiden och hur fina trädgårdar de byggde upp.
• Matkulturen. Jag har alldrig tidigare varit i ett land där hälften av maten gjort mig så spyfärdig som här. För det första luktar det vädligt speciellt ofta och för de andra känns det som att de äter resterna som typ en svensk inte äter ex. Grisfötter, knorrar med mera men även grodor, sköldpaddor, insekter, alla organ du kan hitta i ett djurskropp. Mår nästan lite illa när jag tänker på det här nu. De säljer ormar grillade på spett och hela kycklingar med huvudet och näbb kvar. Sen finns det mycket goda maträtter med som ex. Söttsurt kött friterat, mycket bönor och kål, nuddlar, jordnötter i vinäger och soja med mera. Även om maten ofta har kännts rättså konstig så har det varit en häftig upplevelse.
• Det är extemt billigt att skräddarsy klädder här. Jag har sytt upp en figursydd kavaj och den kostade ca 400 svenska kronor lite mindre tror jag. Och i Sverige för en likadan hade man säkert fått ge 2000kronor. Sedan hur billigt det blir här hänger helt på hur bra du är på att på att pruta.
• Lära sig knepen när man ska pruta. Första dagen jag kom till Kina hade jag aldrig i hela mitt liv ptutat. Men idag har jag faktiskt varit med och prutat en hel del själv och vet hur man ska göra. Det är en liten sport och i början tyckte jag det var lite jobbigt då man tänkte på att de är genom för säljningen försäljarna får pengar. Men när man förstår hur de lurar en själv så blir man sur och vill få ner priset så mycket som möjligt. Sedan gäller det att veta vart man kan pruta. 
• Shoppinggatorna ex. Najing road Shanghais huvudgata. Alla affärer samlade på ett och samma ställe allt från HM till Channel. Dock är priserna längst den här gatan de samma som i Sverige så man tjänar inget på att köpa dem häe utan det tar bara plats i resväskan. 
• Åka världens snabbaste tåg som åker 200mil på mindre än 5 timmar. Tåget går främst mellan Shanghai och Bejing.
• Att lära sig att Peking är helt fel namn utan man sla säga Bejing! Detta för att ordet Peking tappar hela betydelsen av ordet. Bejing är det rätta och betyder norra huvudstaden. Peking är ett Hong Kong ord och eftersom det nu inte längre tillhör Kina så blir det ännu mindre rätt ord för Kinas huvudstad. 
• Water land i Shanghai. Det är en by som är byggt runt en flod. Shanghai beståe mest av höghus och skyskraport och stora vägar men inte här. Det var små hus och mer växtligheter.
• Körsbärsblommorna. De kan ju ses som en typisk Kinesiskgrej och fy vad fint det var och man kan se det över allt i staden och utanför. 

Detta är vad jag kommer på just nu. Men vi har gjort så mycket saker och man har fått så mycket nya intryck aom är svåra att ta in och som som man nog inte kommer kunna förstå förens man är tillbaka i Sverige.

Imorgo  är sista dagen här i Kina och jag befinner mig just nu i Bejing och har varit här sedan igår. Innan de var jag 6 dagar i Shanghai. Kan säga att kontrasterna i städerna är stora. 

Just nu längtar jag väldigt mycket hem till Sverige. Vill ha svenskmat och min egna dusch och sedan saknar jag min Max exremt mycket! Har inte träffat han på snart 2 veckor.... så jag vill bara få den långa flygresan över  och sedan hem och pussa och krama honom. Kan säga att det var inte lätt att sägs hejdå och det var ännu jobbigare när man satte sig på första planet mot finland och inse att man verkligen ska vara ifrån någon man verkligen tycker om så länge. Det kom en och annan tår.... Men nu tänker jag inte vara ifrån honom så länge på ett extremt lång tid. Men måste faktiskt erkänna att jag är lite avindsjuk på att han har varit i USA nu samtidigt som jag varit i Kina ungefär. Men jag måste säga att Kina är en sjukt häftig resa och får ni chansen att resa hit gör det! Jag trodde själv aldrig att jag skulle få åka hit men så blev det inte så man ska nog passa sig för att säga det där aldrig för man vet aldrig. 

Godnatt från en trött evelina i Bejing.








Kommentarer
Postat av: Angie

YEAJ EVVE HAR BLOGGAT! SUPERINTRESSANT!!! NJUT DET SISTA NU OCKSÅ! PUSSS

2015-04-04 @ 22:55:34
URL: http://www.ebbaalma.wordpress.com




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0