Mirror Experiment: What do strangers think of you?

 
 

Hittade detta klipper idag och jag känner igen mig själv på många sätt och jag tror även många andra också gör det. Jag känner nog redan nu att detta inlägg kommer gå i spår med mitt förra långa jag skrev. Detta klipp går ut på att ett antal personer får stå framför en spegel och berätta om sig själv och många påpekar hur missnöjda de är med sig själva. Men samtidigt som de inte vet står det en främling på andra sidan och berättar vad de tycker om den personen som står framför spegeln. Se det så förstår ni bättre är sämst på att förklara!

 

Varför jag just känner igen mig i detta är för att jag har hela tiden varit noga med att jag ska alltid ha smink när jag går utanför huset och jag har inte kunnat gå utanför huset i ex. mjukiskläder för folk kan ju tycka att man ser konstig ut. Och jag hade perioder då jag absolut inte kunde bära vissa plagg ex. jeans utan gick istället endast i leggins. Jag var alltid noga med vad jag tog på mig och att jag alltid var sminkad och jag var väldigt mån om mitt utseende lite för mycket kan jag nu på senare år tycka. Jag ägde typ inte ett enda par mjukisbyxor för att det var sunkigt tyckte jag. På den senaste tiden och en tid tillbaka har jag knappt smink eller sminkar mig då och då men inte alls lika mycket och jag kan gå utan smink när och hur som helst utan att jag bryr mig och känner mig obekväm och jag kan gå ut i mina bajsapåsigbyxor utan att jag känner mig sunkig. Och jag ska säga en sak att jag tror aldrig jag har fått så mycket komplimanger om mitt utseende och hur fin jag är sedan jag slutade med mina töntiga tankar om ex. smink. Jag har aldrig varit sådan som bryr sig om min kropp och så men kläder och smink har jag varit hemsk med. Vist bryr jag mig idag om hur jag klär mig och vill helst ha märkes kläder men ska jag vara ärlig idag slänger jag på mig det första jag hittar på stolen eller i garderoben och så länge det är skönt tar jag på mig det.  

 

Allt detta tycker jag bara är något positiv för det är ett bevis på att jag har mognat och blivit tryggare i mig själv och att jag vågar stå för den jag är och att jag är stolt för den jag är. Även om detta inte kanske har varit en så stor grej för andra så har det ändå varit det för mig för jag har hela tiden tänkt a ett steg till än vad som kanske är normalt. Och frågan jag alltid ställde till mig själv var "Kommer andra tycka att jag ser bra ut?". Den töntigaste frågan man kan ställa till sig själv tycker jag. Nästan så att jag vill skratta åt mig själv hur jag var då. 

 

Jag tror det är många tjejer som känner som jag fast att de själva fortfarande lever med det. Det är hemskt och det är många tjejer och även killar ska jag nog till lägga som har extrema problem med detta idag som även kan ha gått för långt eller är på väg. Och med för långt menar jag tvångstankar och tvångsbeteenden, anorexia om det går för långt. 

Det är ganska ofta idag man nästan kan se hur osäkra en del är genom att bara se hur de beter sig. En del vågar knappt prata eller röra sig när de är med sina vänner eller i olika situationer. Och sist men inte minst de tjejer som klär sig precis som alla bloggare och som ser likadana ut. Sen ska jag inte dra alla över samma kam för det finns säker många av dessa som kanske inte är osäkra utan jätte säkra i sig själv. Men många ser man att de inte är det och det ser man på hur personerna rör sig och deras miner. Det är ofta väldigt lätt att läsa av. 

 

Det är nog många tjejer idag som skulle behöva en bra förebild och kanske jobba lite mer med sig själva. Sen tror jag även att vi svenskar måste bli bättre på att vara vänliga mot varandra och våga säga något positivt och fint till någon och verkligen mena det. Vi svenskar är lite fega när det gäller sånt och jag kan själv säga att jag också är typisk svensk. Ingen är perfekt och det finns ingen som är perfekt heller. Men är man sig själv och vågar stå för den man är så kan man komma långt och det är det man i slutändan mår bäst av också tror jag. 

 

Vi ska sluta bry oss om vad andra skulle tycka och sluta inbilla oss att de tycker att man är konstig och ful och istället tycka om oss själva. Vi tror att vi vet så bra vad andra tänker men egentligen vet vi inte alls vad de tänker. Så tänk vad mycket onödig energi vi lägger ner på att bry oss om vad andra tycker om oss istället för att tycka om oss själva. Vi lever ju bara en gång så varför inte njuta av den istället för att bry oss om skit?

 

 VÅGA!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0